WIKIPEDIE:
Franchising (vysloveno [fren-čáj-zing]
franšízing nebo
frančízing) je systém
marketingu produktů, služeb a technologií, spočívající v těsné a stálé spolupráci mezi právně a finančně odlišnými podniky –
franchisorem a
franchisantem – v rámci které franchisor poskytuje svým franchisantům určitý nárok, ale rovněž je zavazuje k povinnosti provozovat činnost v souladu s koncepcí franchisingu. Tento nárok opravňuje každého franchisanta, výměnou za bezprostřední anebo zprostředkované finanční služby, k využívání obchodního názvu, ochranné značky zboží nebo značky služby,
know-how, obchodních a technických metod, systémů procedurálních a jiných vlastnických
průmyslových nebo
intelektuálních práv, při zajištění stálé obchodní a technické pomoci, v rámci a na období trvání písemné
franchisové smlouvy uzavřené za tímto účelem mezi oběma stranami. (
Evropský kodex franchisingu).
[1] Samotný pojem „to franchise" znamená udělit povolení na prodej produktů nebo poskytování služeb v určité oblasti jednou firmou firmě jiné. V
Evropě a v
Česku se používá užší chápání pojmu franchising. Franchisingem se rozumí dlouhodobá smluvní spolupráce mezi nezávislými
podnikateli – poskytovatelem franchisingu (franchisorem) a odběratelem franchisingu (franchisantem) – na základě které franchisor předává franchisantovi znalosti o vedení firmy a propůjčuje mu svou
obchodní značku.